PPI preparerade funderingar…

Det finns härligare sätt att börja söndagsmorgonen på. Jag läste på Aftonbladet att vanliga PPI preparerade magmediciner kan vara livsfarliga. Nu har detta en PLUS artikel och jag köpte den inte + att jag litar verkligen inte på Aftonbladet som informationskälla. Jag tog istället och googlar lite och fick reda på en del om detta. Visserligen fick jag inte informationen att det skulle vara livshotande men att det kunde ställa till riktiga problem fick jag fram. Jag läste lite mer och då fann jag… omaprezol är ett PPI läkemedel. Shit tänkte jag. Jag äter det varje dag pga mina magproblem.

Det jag mest blir sur, eller kanske snarare arg över är att på förpackningen står det att om man använder det under längre tid (jag har knaprat det i ca3 år tror jag det blir) så måste det rådfrågas och godkännas av läkare. Men det är inte en enda läkare i Tranemo som brytt sig om detta. Jag har ändå frågat dem om det är farligt att ta det under längre tid och om det inte borde göras någon utredning eller sättas in någon annan medicin istället men har blivit helt ignorerad när det gäller den frågan.

Jag är livrädd att min mage förstörs mer av tabletterna så att jag kommer få bestående men för hela livet. Jag vill inte! Jag har problem så det räcker med min mage. Ja men sluta med medicinen då?! Jag kan inte, jag är för beroende av den och slutar jag så får jag väldigt ont. Det är jobbigt detta eftersom jag inte har någon kunskap om medicinerna. Jag litar ju på läkarna och att de kan sin sak. Men ibland vet man inte vad man ska tro om sjukvården...

Jag vill poängtera att Tranemo VC brukar vara bra och hjälpsamma. En av de bästa vårdcentralerna jag besökt, men när det gäller min mage så är jag besviken. Inte ens efter min gastroskopi blev jag kallad tillbaks utan fick bara ett brev hem om att det inte visade något. Jaha?! Men mina magbesvär är ju kvar, hur går vi vidare? Läkaren som gav mig remissen till undersökningen sa att om det inte visade något så skulle han kalla tillbaks mig och prata igenom vad man kunde göra för andra undersökningar. Men han slutade. Tyvärr verkar det bli vanligare och vanligare att läkare bara är någon månad på varje ställe, tror kanske det är för lönen blir högre så kanske? Iaf så är det sämre för patienter. Jag har dragit min mag-historia för flera olika läkare och det är tröttsamt. Ge mig en läkare och låt mig ha kvar honom. Det tar bara onödig tid att berätta samma sak gång på gång.

Det blev visst ett längre inlägg ån vad jag hade trott idag. Antagligen för att jag känner sån frustration över att jag inte vet hur tabletterna påverkar min kropp mer än det jag märker. Det är skrämmande att inte ha någon koll och kontroll, speciellt för mig som ibland är ett litet kontrollfreak. Har funderingar på att ringa 1177 någon dag och fråga men blir väl först till att rådfråga med mamma och pappa. Det är bra att ha föräldrar att vända sig till. De är ovärderliga och jag är så glad att jag har dem (även om vi kan gnälla på varandra ibland).

Nääää, nu ska fröken Persson hoppa upp ur sängen, äta frukost och ta en omaprezol… sen blir det plugg och kaffe, precis som igår.



/S

Kommentera här: