Datorer, bra eller dåligt?

Jag undrar ibland om inte datorer förstör mer än vad de gör nytta. Jag borde kanske inte tänka så då jag håller på att utbilda mig tillförpackningsdesigner och jobbar väldigt mycket i datorn och sitter även på datorn för nöjes skull. Men många stänger inne sig själva, försvinner in i datorns värld allt för mycket och ofta. Jag tror inte att vi blir socialare av att sitta vid datorn, inte ens om man sitter och chattar med folk. Tänk om man tog lite av tiden man satt vid datorn och spenderade den med familjen eller vännerna, jag tror det skulle bli mycket bättre. Ibland funderar jag på om datorn inte tär familjebanden isär. Ta bort två timmar från datorn eller TVn och ersätt det med sällskapsspel eller picknick, vad gynnar familjen/vänskapen mest? 
 
Jag har verkligen en underbar familj, men ibland saknar jag spel- och myskvällarna tillsammans med dem. Klart att de inte kan bli så många som förr då jag nu inte längre bor hemma, men de är för få ändå. Det är dubbelmoral att säga att jag ibland skulle vilja slänga ut alla datorer där hemma, då jag inte skulle kunna klara mig utan min dator, men ibland önskar jag verkligen att datorerna inte fanns, att alla istället satte sig ned och spelade spel och bara skrattade och hade det underbart. Det är alltid så att någon inte vill vara med och spela utan sätter sig vid... just precis, DATORN. Jag tror det ser ut såhär hos många familjer idag och det är synd. Den starka gemenskapen försvinner. Tror även att datorn förstör mycket av kommunikationen i ett hem, många pratar säkert med andra eller ventilerar sina tankar och bekymmer över sociala medier istället för att gå till dem man älskar mest och som alltid finns där för en och prata. Det blir inte bättre av att stänga inne sig själv... Jag försöker själv att bli bättre på det, jag är verkligen inte perfekt angående detta... men jag försöker verkligen bättra mig.
 
Dock för datorn med sig mycket gott med. Jag skulle inte kunna utbilda mig idag till förpackningsdesigner samt jobba med grafisk design utan en dator. Jag har fått flera goda vänner genom datorn och jag söker dagligen efter musik och inspiration över nätet. Jag önskar bara att fler kanske tänkte över sitt datoranvändande. 
 
Aja... nog om det där nu. Jag var på möhippa i lördags. Det var min första möhippa och den var för Sara, min morbrors blivande fru. Det var riktigt kul och det bjöds på god mat och mycket skratt. Jag har nästan 900st bilder nu att gå igenom och redigera så jag har en hel del att göra kan jag lova. Den 1juni blir det bröllop och jag har faktiskt hittat både klänning och skor. Jag är riktigt nöjd och tro det eller ej men jag hittade faktiskt klänningen på Lindex. Jag brukar inte tycka att de har överdrivet mycket festliga saker men den där klänningen var verkligen perfekt för ett sommarbröllop. 
 
Nu ska jag redigera lite bilder och sen ska jag bege mig ut på en kort promenad tror jag. Försöker att inte vara utomhus överdrivet mycket pga pollen men lite sol och syre måste jag ha, annars går jag under :) Kram på er!
 
 
 
/Sofie

Kommentera här: