Musik

Musik kanske inte botar men det kan verkligen lindra. Är man arg eller ledsen är musik en väl fungerande medicin, men även om man skulle vara sjuk så kan musiken lindra, kanske inte fysiskt men mentalt. Ge en ro, lugn eller glädje. Musik har kraft att hjälpa. Den kan ge trygghet och sällskap till den som är ensam, den kan ge tröst och värme till den som är sorgsen, den kan skrika ut all ilska tillsammans med dig när du är arg så att du sen känner dig lugn. Den kan kvittra om kärleken och ge dig ännu fler fjärillar i magen när du är kär, den kan starta din morgon på ett underbart sätt och den kan hjälpa dig att slappna av om du är stressad eller nervös.
Jag älskar musik och lyssnar eller sjunger hela tiden. Det är ett sätt för mig att må bra. Är jag rädd brukar jag nynna på en sång som ger mig trygghet, är jag arg elelr ledsen brukar jag dra på något riktigt hårt. Det får all sorg och ilska att bara skrikas ut ur mig och efter jag fått ut allt som jag behövt få ut är jag lugn och sätter på lite lugnare musik för att slappna av. Är jag kär gillar jag att sätta på lite musik som är typisk mys- eller flörtmusik eller någon väldigt trallvänligt, någon som skapar glimt i mina ögon. Något som jag inte tycker är superkul är att städa men det går mycket snabbare och är roligare att städa om man har lite musik att rocka runt med.
Som det nog märktes på bloggen så var jag nere förut, jag var ledsen och förvirrad. Man är inte så stor och tuff alltid utan kan ibland känna sig väldigt liten när man inte har kontroll på saker och har ont och är ur form. jag drog på musik i mina hörlurar, tog några djupa andetag och efter en stund kändes det bättre. Allt inom mig var inte borta, jag var inte botad, men det var betydligt bättre, det lindrade mig en hel del.
Musik har förmågan att ge oss kraft och glädje, sympati och hopp. Musiken är den där vännen som alltid finns där när man mår dåligt... eller mår riktigt bra.





/Sofie
1 madeleine:

skriven

Ja, vad vore livet utan musik? Lyssna, njut och samla kraft, gumman. KRAM!

Kommentera här: